söndag 18 januari 2009

kök

Hösten 2007 renoverade vi köket. Med ett parallellkök från 60-talet var det bra utformat så vi beslöt oss för att ha ngt liknande, skulle vi göra ngt annat hade projektet blivit betydligt större, detta räckte gott och väl för oss. Köket är avlångt ca. 3*5 meter, har 3 dörrar och ett fönster. Innan var det ett platsbyggt kök, med skåp ända upp till taket med en massa förvaring, men bra lådorna saknades och dom som fanns var svåra att dra ut. Någon av dom tidigare ägarna hade bytt originalluckorna till ngt laminat som jag inte gillade, hade dom gamla luckorna varit kvar hade jag nog övervägt att sprutlackera om dom och bytt kakel men nu bytte vi allt.
Det mesta av köket är från IKEA, luckan heter Abstrakt och är högblank, fläktkåpan heter Luftig. Bänkskivorna beställde vi hos ett inredningssnickeri, det blev den mörka Virr-Varr med raka klädda kanter. Kaklet heter Arkitekt i stl 5*5 och kommer från CC Höganäs. Finns i både blank och matt, jag valde matt för att det skulle bli en kontrast till de blanka skåpen. På golvet la vi in Marmoleum Klick i randigt i svart och grått som tar upp bänkskivans kulörer. Jag är riktigt nöjd med köket, det är bara ett bekymmer - när kommer listerna upp??

PS. Nu hittade jag inte bilden som visar hur det ser ut nu, men den kommer!!!
fotokollage av egna bilder

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, nu minns jag att det var du som inspirerade till Marmoleum Click i Raven och Volcanic Ash. Visst var det?? Kul om du har lite efter-bilder att visa!

mixatofixat sa...

Ja, så var det nog;) var precis inne på din sida! Vad fint det blev, jag la randigt såg att du har valt rutigt, jag är såååå nöjd med golvet! Och efterbilderna kommer men dom är puts-väck i datorn någonstans?!?!

Ann sa...

Åh så fint det låter!!
Har kollat in allt inom IKEAS sortiment att jag kan "se" det hela framför mig.
Men visst vore det ännu bättre med "efter"-kort.
Älskar din tapet. Funderar på att sätta i hallen, precis där man skall hänga av sig. För att bryta av mot allt det vita. Vi får se när allt byggdamm har städats bort.

kram

Anonym sa...

Hallo!
Visst är det konstigt att vissa lister liksom aldrig kommer upp !!! Men som tur är så har de flesta renoverade hem något som aldrig blir klart. Hihi...
Det ska bli kul att se "efterbilden" !!
Häls Maria några kvarter längre bort

martina sa...

Roligt att se en förebild, vilket resultat! Tapeten gör ju också sitt, snyggt!