lördag 27 september 2008

helgarbete

denna helgen har jag långledigt, jag slutade vid lunch igår och är ledig ända till tisdag, men jag är inte ledig från alla färgburkar. Har målat en gavel på huset som sett riktigt usel ut. Jag var tvungen att klättra upp på taket för att komma åt överallt. Det var ganska skönt att sitta där uppe och kika ut över kvarteret. Mitt garage och förråd är av trä, men huset är putsat och jag har ingen aning om vad dom tidigare ägarna har målat med för typ av färg. Men Jotun har en färg som heter Silikonemulsion som man kan måla med om man är osäker, annars är det lurigt med putsade hus och val av färg, det måste vara en färg som andas och släpper igenom fukt. Tidigare har nog kulören på huset varit S0502-Y, men när jag målade förrådet som sitter ihop med det putsade huset såg det gult ut, så nu blir det en mer neutral vit - S0500-N ( det är bara att måla om förrådet ) Med denna första strykning känner jag mig nöjd för i år.

Tidigare i veckan passade jag på att byta kulör på vår bruna garageport,

numera är den grå och i mitt tycke mycket snyggare.

Porten är av plast och det är svårt att få fäste med färgen men jag började med att tvätta med Jotun´s Kraftvask och sen målade jag med Demidekk Optimal. Kulören är S6502-y. Jag gillar Y-skalan när jag väljer grått, den neutrala skalan drar åt blått och det vill jag inte ha. Jag har en dörr här hemma som är målad i den neutrala gråskalan, som ska målas om, men det sparar jag definitivt till våren...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Toppenfint när det blev målat på gaveln av huset. Skönt att ha det gjort va!? ;-) Oj så mycket tyg jag har köpt på senaste tiden, men inget har jag hunnit sy. Så nu har jag tygen jag köpte i Stockholm, ett Marimekko-tyg, ett Spira-tyg och ett tyg från Offecct som jag var och köpte på deras fabriksförsäljning idag. Var in en sväng efter jobbet... Ha en toppenhelg!!! Kraaaam!!!!

Ann sa...

Kanonfint det blev!
Bra att du tipsar om att man kan måla om garagedörr av plast.
Alla hus vi ägt har haft bruna garagedörrar o maken har sagt att det kan man ju inte måla.
Men det kan man visst, kommer jag att svara nu.;)

ha´t bra

kram

Anonym sa...

Hildur: Jag är sugen på en tur till dina trakter, min faster hade fyndat massa tyg och en byrå igår, men här har det varit fotboll och nu är det dags för en tur till tippen, så jag hinner nog inte...kram på dig
Familjen V: Om man målar med en akrylat eller Optimalen som jag använde mig av så kan det nog funka. dom färgtyperna har bra "bett" och lättare att fästa, men man kan få vara beredd att måla om...jag måste ju pröva om det funkar och allt är bättre än den bruna!! kram på dig