lördag 16 augusti 2008

före och efter

När vi flyttade in i vårt hus för 4 år sen såg vår uteplats ut ungefär så här...

...grönlaserade stolpar och reglar till taket, vit puts (very ok), trädetaljerna var laserade i en orange, grön-gul nyans. Om det hade varit mer likt ceder eller teak hade det varit ok, men detta var inget av det, på bilden ser det bättre ut än i verkligheten. På marken låg betongplattor och i utbygget trätrall. Utbygget var oxå en historia för sig, den kändes inte som om den hörde ihop med resten av altanen. Kring stolparna växte vildvin, jättefin men om man inte tuktade den så tog den över hela altanen. Projekt altan kunde börja!


Jag funderade många gånger om innan jag bestämde mig för att måla reglarna till taket vita och trädetaljerna under och över fönstrerna grå. Jag målade med Nordsjös Tinova VX en vattenburen oljefärg som man inte behöver grunda under. Kulören blev en varm grå nyans, jag hade provmålad med en neutralt grå - S2000-N, men den drar åt det blå hållet så det blev S2002-Y, istället. Utbygget längst ner revs och det blev mkt ljusare och luftigare. Bara att reglarna till taket blev vita gjorde stor skillnad, jag valde en bruten vit -S0502-Y. I år gjorde vi ett trädäck som jag är så nöjd med, men som vanligt har vi en del kvar att göra.



Nu ser uteplatsen ut så här! I detta ljuset ser de grå partierna nästan vita ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj! Vad hittar du på idag då? Något kul? Jag är sugen på en tur till Fabriksbutiken. Dom hade ju 20% på hela sortimentet. Hmmm... hinns nog inte med egentligen, men jag skulle vilja. Men först ska jag till stan, ta en fika med min kusin och hjälpa henne med en arbetsansökan. Så dagen kommer nog försvinna fort. :-( Ha en bra dag! kram

Anonym sa...

Hello! Nu ska jag måla lite dörrfoder i lillebrors rum, sätta upp några hyllor därinne och sen ringer jag dig nån gång efter tio. Ok?
Lillebror sover i källaren, har målat golvet en vända med Epolan, superfint med högblankt!!! Nu är det torrt, men behövde vädra ordentligt innan han flyttar in igen. Kraaaam!