söndag 17 augusti 2008

vitt

I veckan som gått har jag hjälpt flera kunder som ska måla med vitt invändigt. En del tror bara att det finns en slags vit, men många vill ha bruten vit. Det är inte helt enkelt med vitt, man får tänka sig för, vissa kombinationer av vitt kan ge den effekten att någon ton ser smutsigt ut. Tittar men på en vägg som är målad i t.ex S0502-y som är en vanlig kulör (stockholmsvit som den även kallas) ser den vit ut, men jämför man med kritvitt drar det åt gult. Ett exempel hemma hos mig var när jag målade mina väggar kritvita, listerna ser nu smutsiga ut eftersom snickerifärg som är oljebaserad gulnar med tiden. När väggarna var ljusbeige såg listerna vita ut men i jämförelse med vitt blev det ngt annat. Värt att tänka på.
Nordsjö har en jättebra kulörkarta som heter "Variationer i vitt" där kan man se tonade vita i hela färgcirkeln. Så här skriver man på Nordsjös hemsida
"De utvalda kulörerna i ”Variationer i vitt” har delats in efter grundfärgerna gult, rött, blått och grönt. De rödgula nyanserna är något fler än de övriga eftersom dessa är varma och mer användbara. Ögat tolkar också dem som vita i högre grad än de blå-gröna kallare kulörerna i kollektionen. -Att kombinera flera olika nästan vita kulörer i ett rum kan ge en mycket vacker och spännande effekt. Allra bäst blir det om man väljer nyanser som ligger nära varandra, det skapar ett varierat men ändå harmoniskt uttryck, säger Per Nimér, Designchef på Nordsjö."
foto: Nordsjö

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg! :-) Den färgkartan är en riktig favorit för min del! Väldigt användbar!!!

mixatofixat sa...

den är super, använder flera ggr om dagen. har du ngn favorit?
jag ringer dig!

Tjohalia sa...

Finns det någon vit färgnyans som har mindre tendens till att gulna? Kram Sandra

mixatofixat sa...

Har inte riktigt koll på hur du menar, men den vattenburna lackfärgen gulnar lite mindre.Om du menar vilken kulör som inte är gul,så finns det en del "vita" som inte drar åt gult. T.ex S0500-N är en bruten vit med en aning grått i.
Hoppas det var till hjälp. Den färgkartan är riktigt bra, har du en Nordsjöbutik i närheten så gå in och hämta en sån. Finns annars att beställa på hemsidan tror jag.