onsdag 27 augusti 2008

storslagen entré!

Den lediga dagen då det var tänkt med torrt väder och målning ,byttes mot regnigt väder och fasadtvätt. Idag fortsatte jag med garaget, det var rejält smutsigt och jag såg att det även behöver ett lager färg till.
En fråga man ofta får på jobbet är: - Måste man tvätta huset?? Ja det måste man!
Det är nog inte många av oss tjejer som skulle ta på en fuktcreme i ansiktet utan att först tagit bort sminket. Det blir samma med huset, för att färgen ska kunna skydda träet och få bra fäste måste smutsen bort. Jag gillar Jotuns Kraftvask,(inte Yes, det sparar jag till disken) spruta på och låt verka en stund, spola sen av. Jag använde en borste som jag kopplade på vattenslangen så försvann även den smuts som satt lite hårdare. Garaget blev som nytt, nästan men på ett ställe var det en fläck som jag givetvis var tvungen att peta på med mejsel, det var ruttet. Jag åkte till Beijers och inhandlade en ny brädbit, men jag har inte hunnit byta den ännu, det får bli till helgen, för först ska ändträet behandlas med impregneringsolja och jag tror att jag stryker den en gång först med Tinova VX, en tjock och bra vattenburen oljefärg från Nordsjö. Med den behöver man inte grunda, bara olja och sen stryka 2 ggr. Den är helt super att måla med, täcker bra och är inte rinnig.



När jag stod ute i regnet kom min lilla solstråle E och inspekterade vad mamma gjorde. Hon såg hålet i garaget och även flera av trädgårdens alla vinbärssnäckor i vaierande storlekar. Hon tänkte till en sekund och sa sen att -det var ju bra med en snigel-ingång till garaget!!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken klockren kommentar av dottern!!! Kram på dig och tack för dom finfina bilderna i MMS:n. :-D

Anonym sa...

Hon kommer ofta med härliga kommentarer, tyvärr glöms det ofta bort. Just nu har vi en liten följetong om en eremitkräfta på dagis som ingen av oss andra i familjen har sett, men det är inte så konstigt säger E för den är på semester i Italien! Var bilderna bra?? Hela den artikeln är helt super, kan inte släppa den.
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Vad duktig du är. Du tar verkligen tag i saker o ting. Hos oss funkar det mer så här: Jag ser vad som behöver göras o påpekar det för min käre make...sedan får vi se vems bord det hamnar på!

mixatofixat sa...

erika: kul att du lämnat en kommentar!, jag tackar för komplimangen, men det är inte alltid det stämmer! Du får starta upp en blogg och visa upp alla dina fina alster! Hoppas vi ses snart!